Volvo V70 aloittelijan käsissä



Projektiesittelyjä.

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 11.04.2014 21:50

Kiitosta!

Jaa että mideille siis? Vähän termit hakusessa Niille hitsaillaan ehkä ihan rautaputkesta suuntaava teline.
Diskanteille taas tehdään sopivasti patentoiden jonkin moinen säädettävä jalka.

Manuaalisorvi ja ikivanha klappaava jyrsin löytyy omasta takaa. Lisänä hitsivehkeet, joten kyllä niillä jo jotain saa tehtyä itsekin!




Tuossa sitä asentamista jo olisi, jos vain ehtisi asentamaan:
Kuva
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 04.05.2014 16:42

Vahvasti vaillinainen viikonloppu vietetty hallilla:
Kuva
Tavoitteena oli saada katto vaimennettua ja siinä onnistuttiin.
Kuva
Alumiinia ei riittänyt kuin muutama pätkä, joten sen puutetta korjattiin laittamalla ensin kerros vaimennusmattoa alumiinien väliin ja toinen kerros koko kattopellille.

Vahvistinräkkikin tuli hitsailtua kasaan:
Kuva
Kuva

Vähän jänskätti täppäillä tuota räkkiä kasaan autossa :roll: Mutta hyvin meni, räkki istuu katossa nätisti ja tukevasti. Kiinni sen on kahdeksalla itseporaavalla ruuvilla ja liimamassalla. Lisäksi kaikki kanttiputket on "liimattu" vaimennusmatolla reunoistaan kattoon.

Tuohon vahvistimet ja DSP kiinnitetään suoraan kattoverhoilun läpi ja kaikki johdot saavat omat reikänsä verhoiluun. Ainakin omassa päässä suunnitelma näyttää hyvältä, toivottavasti se on sitä myös valmiina...


Osa halliajasta meni EADC avauskilpailussa kisaillessa, tuloksena 141,2dB @32Hz. Laitteistona Mazda 6 farmari vaimentamattomana ja pari Ground Zeron tuotetta:
Vahvistimena GZTA 1.1200
Subbari GZRW30SPL, jolla 180l porttikotelo.
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 12.06.2014 20:47

Pienen tauon jälkeen on Volvokin edistynyt:
Kuva Kuva
Homma lähti käyntiin pahvimallin teolla varapyöräkotelon pohjasta. Pahvin perusteella tehtiin malli 15mm vaneriin ja soviteltiin se konttiin. Kun muoto oli kohdallaan, tehtiin lopullinen 25mm vaneri pohjaksi.

Kuva
Muutaman suoran palan jälkeen pääsikin vauhtiin kaarevan osan teko. Se pyöräytettiin 4x9mm havuvanerisoiroista. ensin kevyt kostutus liimausajan pidentämiseksi, reilu kerros kosteudenkestävää puuliimaa ja paketti parilla ruuvilla päästä kiinni koteloon.
Seuraavaksi kuormaliinoilla kaari vireeseen ja kaikki talosta löytyvät puristimet käyttöön :) Liimaus onnistui hyvin ja kuivumisaika helteisessä auringonpaiseessa ei vienyt kovin kauaa. Kevyttä sovitelua ja päiden oikomista höylän ja sirkkelin kanssa ja sekin osa on jo kiinnittämistä vaille valmis!

Kuva
Vielä illan päätteeksi sisäkurvi liimaukseen, materiaalina 4x4mm koivuvaneri. Taipuu huomattavan paljon helpommin tiukalle kurville kuin tuo 9mm havu.

Alkumuottina käytetty 15mm vaneri pääsee vielä hyötykäyttöön kantena kun sen päälle laminoidaan toinen 15mm vaneria. Pieni mahdollisuus on että jo huomenna kotelo on testivalmis. Testiä tarvitaan ainakin vaimennusmateriaalin osalta, niin määrän kuin laadunkin suhteen. Testaamisen helpottamiseksi on kannesta tehtävä helposti irrotettava...
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 27.06.2014 17:05

Pikkuisen taas jatkunut:
Kuva
Kotelo mahtuu kontiin kuten kuuluukin, nyt alkaa virittäminen vaimennusmateriaalien kanssa. Lampaantaljalla jatkettu petauspatja ei ole lähellekkään tarpeeksi, meinasi koko patja pullahtaa pois kotelosta! Viritystaajuuskin oli jossakin 40-50Hz välillä suunnitellun 30Hz sijasta.

Kuva
Takamatkustajille viihdettä, kaiuttimet paikallaan toistaiseksi alkuperäisillä johdoilla. Luulisi olevan riittävän tukeva asennusalusta, 25mm vaneria liimattuna reilulla määrällä Bilteman multibondia. Sekin muuten ajanoloon kuivuu yllättävän jämäkäksi liimaksi.

Kuva
Soitinkin sujahti alkuperäisvaraosana hankittuun kehykseen pienen sahauksen jälkeen siististi. Kenwoodia en merkkinä ole kummoisenakaan pitänyt eikä näytön tarkkuus päätä huimaa käyttöjärjestelmän ulkonäöstä puhumattakaan, mutta se mokoma vain pelaa hyvin! Bluetooth-handsfree on tosi kätevä ja kuuluu hyvin vaikka soratiellä ajaisi ja otti ja löysi jopa BlackBerryni. Odotan kovasti milloin saadaan ensimmäiset Android-tupladinsoittimet...
Alkuperäiseen HU-603(tai jokin muu 600-sarjalainen, en muista ny) nähden äänenlaatu parani jonkin verran, mutta onhan tuo edelleen aika kökkö vaikkapa vakioon Mazda 6:een verrattuna..

Kuva
Pääsi Renault Lagunan taustapeili hyötykäyttöön :D Kuulemma tuolla äänenlaatupuolella kisoissa on tuomareilla ollut tapana nyppiä kaikki spottivaloihin väsätyt diskantit kojelaudalle odottelemaan asennusta. Samalla tietenkin miinusta kuunteluarviovihkoon diskanttiasennuksista. Nyt jos koittaa nypätä tämän säädettävän diskantin, voi samalla vaivalla ottaa taustapeilinkin, mielellään omasta autostaan...
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 22.07.2014 22:07

Pientä välipäivitystä: Armonaikaa 3 vrk ja tekemistä riittää. Lauantaina pitäisi auton olla esillä Kuvan ja Äänen autohifipäivässä.

Jotain on jo saatu valmiiksikin, nimittäin ovet ovat johdotetut, vaimennetut ja lopullisilla kaiuttimilla varustetut
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva
Etuovissa välipellin reikä on peitetty pellillä ja kahdella kerroksella vaimennusmattoa, takaovissa samainen kolo on vuorattu vain kolmella kerroksella vaimennusmattoa.
Takaoviin kautinkaapeli menee katkeamattomana alkuperäistä kumitötteröä pitkin, etuoviin taasen liitin kaapelit alkuperäiseen johtosarjaan oven liittimen molemmin puolin.

Etuovissa kauttimen korokerengas on alkuperäinen vahvistettuna liimamassalla ja korotettuna 12mm vaneririnkulalla ettei kaiutin ota kiinni alaslaskettuun ikkunaan. Takaovissa korokkeena toimii 25mm vaneri.

Piuhaa on vedetty paljon. Ensin suojasukkaan ja sitten autoon, lopulta jopa kattoverhoilun läpi :shock:
KuvaKuvaKuva
Suojasukka pääsi pari kertaa loppumaan ja sopivaa kokoa ei aina asennuksen yllättäessä ollutkaan saatavilla, joten osa sukista saattaa lörpöttää vähän löysällä. Kutistesukkaakin on kulunut aika paljon.
Auton kattoon piuhat on kiinnitetty reilun kokoisilla paloilla vaimennusmattoa koko matkaltaan. Signaalijohdot kulkevat kuskin puolella ja kaiutinkaapelit apukuskin puolella.
etu- ja takavahvistin sekä dsp maadoitetaan katon takaosaan.

Laiteasennuksiakin on jo mallailtu ja tällä hetkellä paikallaan ovat jo soitin, peruutuskamera, dsp ja takavahvistin. Etupään vahvistin ilmeisesti myöhästyy, mutta sille ei mahda mitään...
Kuva KuvaKuva
vähän teki pahaa ruveta silpomaan 70e soittimen kehystä, mutta siihen tuli volttimittari ja herätevirtakytkimet vahvistimille. DSP saa olla kokoajan päälläm joten sille etule kytkintä. Neljäs kytkimen paikka palvelee volttimittaria, joka mittaa subbarivahvistimelle menevää jännitettä.

Ehkä vielä enemmän pelotti tuon kattoverhoilun rei'itys, sinne kun piti saada pari vahvistinta ja dsp. Ensin yritin poralla huonoin tuloksin ja päädyin tökkimään ristireikiä puukolla. Melko hyvä mutta koskapa rca:n päät ovat aika paljon itse johtoa paksumpia, jää verhoilu ikävästi löysälle. Samaten 35mm2 virtapiuha kiristää pahasti... Millähän tuon saisi siistittyä?

Sulakkeet tulevat olemaan itsetehdyssä blokissa:
Kuva
Blokki on muovia ja se kiinnitetään lähes suoraan akun päälle. Akun navasta blokille tulee alle 20cm pitkiä piuhanvetoja. Blokilta subbarivahvistimelle jää matkaa n. 15cm, joten 70mm2 kaapeli riittänee :roll:
Blokki on kiinni subbarivahvistimen telineessä, jonka tänään kävin hitsaamassa kanttiputkesta ja lattaraudasta. Siitä lisää huomenna kun se on asennettu.

Huomenna olisi myös tarkoitus saada diskantit paikalleen, pallot on jo hiottu aikalailla valmiiksi ja enää tarvitsee miettiä jalkoen kiinnitys a-pilariin. Elementtien kiinnitys on hoidossa ja piuhatkin ovat valmiina odottelemassa...
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 24.07.2014 17:54

Viimeinenkin vahvistin saapui ja laitettiin paikalleen, mutta ennen sitä piti auto saada säätökuntoon:
KuvaKuva
A-pilarin muoviin reikä, vähän jännitti saako sen tarkasti tehtyä, saati symmetrisesti molemmin puolin. Aika hyvin onnistui ja ensin liimasin peilin jalan Permatexin muovihitsausliimalla kiinni muoviin. Otti kiinni tiukasti ja varmistin liimauksen läjällä Bilteman Multibondia. Se kuivaa aika kovaksi, joten tukee mukavasti diskanttia.
Diskanttikupit maalasin kiiltävän mustaksi, mutta se ei onnistunut hyvin. Ensin toinen kuppi tipahti märkänä sahanpurujen sekaan ja toisella kertaa spraykitti alkoi keittää. Pinta on mitä on ja saa olla sellaisenaan :|

KuvaKuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Virtajohtoja oli aika monta pääteltäväksi. Siispä kuumailmapuhallin pöhisemään ja juottamaan. Liitoksia tehtäväksi oli yhteensä 21kpl ja johtojen paksuudet 25-70mm2
Maadoitus on toteutettu 3x50mm2 kaapelilla. Porasin 8mm reiän alkuperäiseen akunnapaan ja kiinnitin siihen kuparitahnan kanssa maadoituskaapelit. Toinen pää kaapeleista on kiinnitetty alkuperäisen maadoituspultin alle jälleen kuparitahnalla varmistaen.

Plussapuolikin onnistui alkuperäistä akunnapaa hyödyntäen, siellä kun oli sopivan mittainen M6 pultti, johon 25, 2x25 ja 70mm2 kaapelit sai kiinni kuparitahnan kera.


Kuva

Subbarikotelo sai täytettä, pari superlonipatjaa pääsi hifikäyttöön. Nyt toisto yltää helposti 10Hz asti vaimentumatta käytännössä yhtään. Saattaisi olla järkevää ottaa osa vaimennuksesta pois että saisi äänenpainetta lisää, mutta sitä ei ennen reiluja testauksia tehdä.


Muutenkin säätämään jo päästiin, välillä kahdenkin läppärin avulla. Toisella läppärillä muutoksia Helixin DSP:lle ja toinen oli Genelecin taajuusvastemittarilla varustettu. Oli helppo tarkastaa kuinka muutokset vaikuttivat toistoon!
Toisto siis saatiin varsin hyväksi, mutta aikaviiveitä ei ehditty kuin vähän mittanauhan kanssa hakea hehtaarille. Jumppaa siis luvassa ja paljon.
Huomasin myös että järjestelmä ottaa aika pahasti häiriötä auton ollessa käynnissä, "turbo"ininä kuuluu... Millähän senkin saisi pois?
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja Juha Ranta » 24.07.2014 21:57

Onhan soitin maadoitettu samaan paikkaan vahvareiden kanssa?
Juha Ranta
 
Viestit: 136
Liittynyt: 16.12.2011 11:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 05.08.2014 12:32

Se oli itseasiassa paljon helpompi korjata kuin osasin edes unelmoida! Eli DSP:n kyljessä on kytkin, jolla sisäänmenojen ja ulostulojen maat saa
1. erotettua galvaanisesti toisistaan
2. maadoitettua keskenään
3. liitettyä toisiinsa 200ohm vastuksen kautta

200ohm asetus hävitti sirinät ja vinkunat kokonaan.

Kuva
Tuollainen kontti tuli. Säätöä odottaa yhä järjestelmä ja subikotelokin menee vielä uusiksi herkkyyden ja tarkkuuden puuttuessa tästä versiosta.
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja jt-87 » 26.08.2014 11:21

Kuva Kuva Kuva
Pari kuvaa "valmiista". Vahvistimien RCA:t täytyy vaihtaa, nuo ovat turhan pitkiä ja vahvistimen puolella liittimessä on 90 asteen kulma, joka ei näytä ollenkaan hyvältä.
Varmaankin tulee kolvailtua sopivat piuhat jossakin välissä.

Diskanttikuppien pintakäsittely täytyy uusia, nyt näkyy kaikki puunsyistä lähtien läpi. Josko sitä vaikka hartsia sivelisi pohjalle ja siihen uusi pinta päälle...


Ja miksikös nyt uutta viestiä? Koskapa eilen käytin muutaman tunnin DSP:n parissa :shock:
Muutoksia tuli säätöihin, toivottavasti parempaan suuntaan. Vähän hankala kun en ole koskaan päässyt kuuntelemaan oikeasti hyvin soivaa autoa niin ei edes tiedä mitä hakea. Eikä ole korvakaan vielä tietenkään harjaantunut kuulemaan sitä minkä aistii "huonona" toistona.


Tässäpä kuitenkin raporttia opettelusta:
1. Helix DSP:n säätöohjelmisto on sen verran helppo käyttää(reaaliaikainen) että homma alkoi ecun säätöjä rumppaillen että pääsee vähän kartalle, miltä mikäkin taajuus kuulostaa.
Kun taajuuksista alkoi olla vähän kartalla, aloitin aikaviiveiden rumppailun. Jokaista kahdeksaa kanavaa voi erikseen säätää, eikä siitä mitään tule jos kaikki soivat yhtäaikaa. Siispä subbari ja takakanavat hiljaisiksi ja pelkkää etupäätä säätämään. Aika hurjasti tuo aikaviiveen säätäminen vaikuttaa ääneen, meinaa ruveta huimaamaan kun aikansa pyörittelee midien viiveitä edestakaisin :lol:

2. Ensimmäinen suurempi muutos: diskanttien ja midien välinen jakotaajuus. Alunperin heitettiin 2400hz, mutta aikaviiveitä säätäessä diskantteja ei oma korva osannut tuolla jakotaajuudella paikallistaa ollenkaan. Koskapa Diskantit valmistajan mukaan toistavat 1500hz asti, laskin jakotaajuuden 1600hz paikkeille 24dB/oct jaolla. Midit toistavat nyt 1500hz asti ja jako on 24dB/oct.
Muutoksen jälkeen pystyin kuulemaan aikaviiveen vaikutuksen stereokuvaan pelkkien diskanttien soidessa.
Siispä yritin säätää aikaviiveet niin että vasemman diskantin viive/etäisyys on se mitä kuuntelupaikasta diskantille on matkaa.
Oikean puolen diskantille veivasin viivettä edestakaisin niin pitkään että etäisyyden pystyi pysäyttämään sellaiseen kohtaan että ääni kuulosti tulevan suunnilleen suoraan edestä kuskin paikalla istuessa.

3. Diskantit pois päältä ja midit työn alle. Eli taas vasen etäisyyden perusteella kohdalleen ja oikealle veivausta niin pitkään että ääni kuuluu suoraan edestä. Tässä vaiheessa diskantit päälle virheiden tarkastamiseksi.
On vain niin että enpä osaa sanoa onko virhettä, ääni ei aina pysy suoraan edessä, joten virhettä lienee jonkin verran.

4. Takakaiuttimet suunnilleen viivesäätöihin niin että ei vaikuta etukanavien äänikuvaan juurikaan. Bassolle kokeilin ääripäästä toiseen, mutta muutosta en oikeastaan kuullut. Niinpä etäisyys on mittanauhan osoittamassa kohdassa.


Semmonen hyvä juttu tuli huomattua, että 200-20hz siniaaltosweeppiä soittaessa melkolailla kaikki kuuluu eikä ole kuin muutama kummallinen resonanssitaajuus, joilla ääni alkaa huojua. Ecun kanssa joutuu vielä jumppaamaan, mutta se vasta kun subbarikotelo on muokattu kuntoon tai ainakin paremmaksi.

Eculle on myös käyttöä tuon jakotaajuuden muuttamisen jälkeen, tuli sinne jaon paikkeille lisää voimaa niin paljon että kuulostaa aika terävältä. Ei vain ehtinyt vielä kokeilla mikä siellä korostuu.

Testimusiikkina toimivat autossa olleet cd:t Bassboomista Apulannan kautta Samuli Putroon...
Avatar
jt-87
 
Viestit: 19
Liittynyt: 13.03.2014 17:54
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä

ViestiKirjoittaja Tero Kolehmainen » 26.08.2014 12:16

Toi patjoissa käytetty vaahtomuovi ei sitten toimi kotelossa samalla
tavalla kuin sinne tarkoitettu vanu. Liian tiivistä tavaraa ja pienentää
kotelon tilavuutta.
Ei se vieläkään soi, kun kukaan ei tee mitään...
Tero Kolehmainen
 
Viestit: 140
Liittynyt: 01.02.2011 16:13

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa