Devialet ilmoitti vuoden 2019 lopulla liikekumppanuudesta Faurecian kanssa, joka on yksi maailman suurimmista autoteknologiayrityksistä. Yhteenliittymän tarkoitus oli yhdistää Devialetin akustisen suunnittelun, signaalinkäsittelyn sekä kaiutinosaaminen Faurecian elektroniseen suunnitteluun ja autojärjestelmien rakentamiseen liittyvään asiantuntemukseen.

Ensimmäiset maistiaiset kumppanuudesta olivat demonstraatiomuodossa tarjolla CES 2020 -messuilla, josta What Hi-Fi raportoi. Demonstraatio oli hyvin yksinkertainen mutta tehokas. Kohteena oli Audi Q5 maasturi joka oli varustettu kahdella demojärjestelmällä Audin oman järjestelmän lisäksi. Demonstraatio sisälsi kaikkien eri järjestelmien erojen havainnoinin nopeilla vertailuilla vaihtamalla eri järjestelmien välillä, jolloin erot tulivat selkeästi esille. Devialet haluaa murtaa markkinoita käyttämällä vähemmän kaiuttimia kuin mihin autojen valmisjärjestelmissä on totuttu näkemään.

Ensimmäinen vertailukokoonpano on Audin oma järjestelmä. Tavallisessa järjestelmässä Audi Q5:ssä on 10 kaiuttimen järjestelmä joka sisältää keskikanavan sekä subwooferin tavaratilassa. Kyseessä ei ole B&O -tasoinen, mutta ei myöskään ns. hinnat alkaen -lähtötason stereojärjestelmä.

Seuraavana vertailukohteena ”Premium Devialet” -järjestelmä. Kaiutimia ei ole enempää vaan päinvastoin subwoofer jätetään kokonaan pois ja prosessoinnilla lisätään kaistanleveyttä ja suorituskykyä jäljellä oleviin kaiuttimiin. Kaikki laitteistot, mukaanlukien vahvistimet, ovat edelleen samat. Subwooferin poistamisella on vaikutusta mm. painon vähentämisen muodossa joka on tärkeä valttikortti autonvalmistajille jotka etsivät jatkuvasti uusia keinoja painon vähentämiseen jolla saadaan mm. pienennettyä päästöjä. Kustannuksia säästyy myös autonvalmistajilta komponenttien osalta.

Tulos vertailtaessa Audin peruslaitteistoa ja ”Premium Devialet” -järjestelmää, olivat tulokset huikeita. Voisi luulla, että subwooferin poistaminen aiheuttaisi matalien äänien häviämistä, mutta Devialetin järjestelmä pystyi ottamaan kaiuttimista enemmän irti ja järjestelmä kuulosti myös paremmin integroituneelta bassojen osalta suhteessa muuhun äänialueeseen. Lauluääni siirtyi korkeammalle, dynamiikka lisääntyi ja myöskin stereokuva selkeytyi verrattuna vakiojärjestelmään joka kuulosti kompressoituneelta ja suttuiselta.

Kolmas järjestelmä sisälsi myös lisäkaiuttimia joita Premium 3D-järjestelmässä oli neljä jokaisessa ovipaneelissa sekä lisäksi myös neljä kappaletta katossa. Devialetin kertoman mukaan stereosisällön käsitteleminen 3D käyttöä varten on tulevaisuudessa suojattu 3D-sekoitetulle sisällölle kuten esim. Dolby Atmos Music ja Sony 360 Reality Audio.

Devialet demonstroi soittamalla sekä stereoäänitystä että Dolby Atmos -koodattua kappaletta. 3D-kaiuttimien vaikutuksen huomasi selvemmin Dolby -koodatulla versiolla joka oli stereoäänitteellä paljon pliisumpi, mutta tämä olikin odotettavissa.

Se, kuinka pian Devialetin järjestelmien odotetaan saapuvan markkinoille tavallisen kuluttajan ulottuville, riippuu kuinka neuvottelut etenevät joita Devialet käy muutaman autovalmistajan kanssa. Laadun muutos parempaan pelkän prosessoinnin sekä subwooferin poisjättämisellä on jo yksistään syy harkita tällaisen järjestelmän hankkimista. Toivottavasti lähitulevaisuudessa pääsisimme näkemään näitä markkinoilla.

www.devialet.com

www.faurecia.com