Klassikkoauton kruunaa valmistusajan henkeä noudattava autosoitin. Alkuperäistä ei ole välttämättä saatavilla tai sen ominaisuudet eivät tyydytä. Onneksi retromalleja on saatavilla monen ikäisiin menopeleihin – joihinkin jopa autokohtaisesti valmiiksi räätälöityinä. Jopa käytettyjen markkinoilta löytyy soivia pelejä moneen käyttöön.

Teksti: Joni Nikkola
Kuvat: Laitevalmistajat, aloituskuva Pexels
Juttu on julkaistu alunperin Autosound-lehdessä 1/22


Vuosikymmeniä vanhan harrasteauton alkuperäissoitinta ei välttämättä ole enää vuosikymmenten jälkeen tallella tai se ei toimi. Vaihtoehtoina on joko etsiä käytetty, ajanmukainen soitin tai hankkia uusi. Nykysoittimien kosketusnäytöt, navigaattorit ja vilkkuvat värivalot taas harvemmin sopivat museoajoneuvoon tai muuten vain valmistusaikansa tyyliä noudattelevaan autoon.

Vanhoissa kaksi potikkaa ja viritinasteikko -tyyppisissä soittimissa ominaisuudet ovat nykymittapuulla rajalliset – usein pelkkä AM/FM-radio ja mahdollisesti C-kasettisoitin. Kaiutinlähtöjäkään ei välttämättä ole kuin kaksi, ja esivahvistinlähtöjä ei yleensä lainkaan. Nämä ominaisuudet eivät välttämättä tyydytä nykykäyttäjää, joka haluaa ääntä myös takapenkille ja pääsyn suoratoistopalveluiden liki rajattomaan tarjontaan.

Perinteisemmän näköisiäkin autosoittimia on onneksi saatavilla. Vanhoja aikoja henkivästä ulkoasustaan huolimatta ne kätkevät sisälleen modernia tekniikkaa, jonka ansiosta myös digitaalisen musiikin toisto onnistuu langallisesti tai langattomasti. Kaiutinlähtöjä on monissa malleissa saatavilla muillekin kuin etukaiuttimille, ja usein myös esivahvistinlähdöt erillisille päätevahvistimelle ja aktiivisubbarille.

Caliber RMD120BT on retrotyylinen krominvärinen soitin 1DIN-koossa. Se soveltuu esimerkiksi vanhempiin autoihin, joihin on jälkiasennettu jossain vaiheessa standardikokoinen soitin, ja halutaan sen tilalle hieman tyyliin sopivampi vaihtoehto. Toki soitin voi sopia tyyliltään myös joihinkin uudempiin krominkiiltoisempiin automalleihin.

Soittimessa on digitaalinäyttö ja kaksi potikkaa, joiden keskellä on myös painikkeet. Samoin etupaneelissa on painikkeita toimintoja varten. Toistolähteinä ovat FM RDS -radio 18 muistipaikalla, Bluetooth (tukee myös lähetystä), USB-portti ja SD-korttipaikka, jotka tukevat enimmillään 16 gigatavun muistia. Tarjolla on myös AUX-tulo. Soitin tukee MP3- ja WMA-tiedostoformaatteja.

Soittimessa on 4 x 75 watin vahvistin sekä RCA-lähdöt erillistä päätevahvistinta varten. Äänensävyä saa viilattua nelialueisella taajuuskorjaimella. Pakkauksessa on lisäksi mikrofoni handsfree-puheluita varten. Tarjolla on myös musta Caliber RCD110-retrosoitin (149,9 €) pitkälti vastaavilla ominaisuuksilla. Siinä on irrotettavan ja kääntyvän etupaneelin takana myös CD-soitin. Hinnat alkaen 129,90 €. Lisätietoja: Caliber Europe


Räätälöidysti retroa

Espoolainen SK-Autosound tuo maahan useita erilaisia retrohenkisiä autosoittimia.
Retrosound-soittimia ja tarvikkeita valmistava Retro Manufacturing on kotoisin Yhdysvalloista Nevadasta, joten valikoima on pitkälti jenkkiautopainotteinen. Suurista amerikkalaisista autokonserneista niitä on saatavilla niin General Motorsin, Chryslerin kuin Fordinkin useisiin automalleihin. Eurooppalaista ja japanilaisista autoistakin merkkikohtaisten soittimien valikoima rajoittuu pitkälti sellaisiin malleihin, joilla on jonkinlainen kulttiasema rapakon takana. Mukana on täkäläisittäin yllättäviäkin automalleja.

Autokohtaisten soittimien lisäksi Retrosoundilla on tarjolla myös näppärästi eri autoihin räätälöitäviä yleismalleja, joista voi koota myös oman retrosoittimensa. Suomessa myynnissä ovat vaatimattomimmasta monipuolisimpaan Laguna (229 €), Hermosa (339 €), ja San Diego (409 €). Kaikissa näissä itse runko on huomattavasti DIN-paikkaa pienempi, käytännössä kutakuinkin näytön levyinen, ja näytön alla sijaitsevat painikkeet. Nykyisella vahvistintekniikalla on mahdollista tehdä varsin pieniäkin mutta suhteellisen tehokkaita malleja, mikä helpottaa sovittamista. Näyttö on digitaalinen mutta sen päälle on saatavilla viritinasteikon ulkonäköä mukailevia autokohtaisia tarroja.

Soittimiin on saatavilla erilaisia etupaneeleja – sekä valmiiksi eri automalleihin sopivia että omaa askartelua vaativia. Tarjolla on parikymmentä yleismallista sovitinkehystä ja sama määrä autokohtaisia paneeleita. Myös nupeissa riittää valinnanvaraa ja ne voi yhdistää johdolla, jolloin niiden sijoittelua voi mukauttaa autokohtaisesti.

Laguna-malli soveltuu niille, joille riittävät perusominaisuudet. Siinä on FM/AM-radio mutta myös AUX-sisääntulo esimerkiksi puhelimen suoratoistopalveluille ja mustavalkoinen näyttö. Tämä on kaikkein huomaamattomin vaihtoehto vaikkapa 70-lukulaiseen ja sitä vanhempaan harrastepeliin.

Hermosa tuo mukanaan yhden AUX-sisääntulon lisää, USB-liitännän muistitikulle, kaksi pre-out-lähtöä erilliselle päätevahvistimelle ja valko-vihreän näytön. Tarjolla on myös Bluetooth-handsfree ja A2DP-striimaus. Tämä malli on edelleen varsin huomaamaton, mutta tarjoaa jo enemmän pelivaraa hiukan perustasoa järeämmän äänentoistojärjestelmän rakentamiseen.

Malliston lippulaivassa San Diegossa taas on 32 000 värin näyttö, RDS, DAB+-digiradio, kaksi AUX-sisääntuloa ja USB-liitäntää, iPhone-hallinta, subbarilähtö sekä muisti, jossa tiedot pysyvät tallessa virran katkeamisesta huolimatta.

Värivaihtoehtoina on kaikissa malleissa musta ja kromi, sekä edullisinta Laguna-mallia lukuunottamatta myös norsunluu. Näillä kattaa jo aika monen klassikkoauton esteettiset tarpeet.

Retrosoundin valikoimissa on saatavilla soittimien lisäksi erilaisia antenneja, moottorilla ja ilman. Osa niistä on jopa automerkkikohtaisia.


Myös erikoismalleja

Räätälöitävien yleismallien lisäksi Retrosoundin valikoimissa on soittimia hämmästyttävänkin moniin eri klassikkoautoihin. Jenkkiautojen markkinoita on jo vuosikymmeniä hallinneet kolme suurta konsernia eli General Motors, Chrysler ja Ford.

Kaikkein kattavin valikoima autokohtaisia soittimia on tarjolla General Motorsin automalleihin, erityisesti Chevroleteihin. Mukana on erityisesti kaikille tuttuja klassikkomalleja, kuten Chevrolet Bel Air ‘57, Impala, Camaro. Erikoisuutena tarjolla on myös kehys 1963–1969 -vuosimallien Corvetteen, jossa on erikoinen pystymallinen soitin. Muiden GM-merkkien automalleihin valikoimaa on huomattavasti vähemmän, mutta esimerkiksi vuosien 1957-1968 Cadillac on itseoikeutetusti mukana.

Kuormureihin ja lava-autoihin on tarjolla valikoimaa 1940-luvulta 1990-luvulle asti. GM-autoihin on tarjolla yleismallin soittimia niin ikään 1940-luvulta alkaen. Konsernin tuoreempiin autoihin on tarjolla kaksi yleismallista 1,5DIN-kokoista soitinta, joista toinen soveltuu myös Fordeihin.

Ford-konsernin klassikkomalleista oma soitinmalli on saatavissa Thunderbirdiin (1961–1963 ja 1964-1966) sekä ensimmäisen korimallin Mustangiin (1964–1966), joka sopii myös Falconiin ja Rancheroon.
Vuosien 1966–1977 Ford Bronco -maasturiin on tarjolla soitin, joka sopii muihinkin Fordin kuormuri- ja lava-automalleihin. Vuosimallien 1950-1963 Ford ja Mercury -malleihin on yleismalli. Tuoreempiin Fordeihin on saatavissa 1,5DIN-kokoinen New York -yleismalli, joka käy myös GM:n autoihin.

Chrysler-konsernin autoihin Retrosoundilla on tarjolla ainoastaan kaksi yleismallia, Redondo RS Mopar ja Redondo RT Mopar. joiden tarkempaa sopivuutta yksittäisiin automalleihin ei ole tarkennettu.


Eurooppalaisiin ja japanilaisiin perinneautoihin

Eurooppalaisiin ennen 1980-lukua valmistettuihin klassikkoautoihin mallikohtaisia soittimia ei ole tarjolla, mutta yleismallien sovittamiseksi löytyy kehyksiä muutamiin autoihin, esimerkiksi kuplavolkkariin. Niin ikään klassisiin Volkswagenin Kleinbuseihin, Transportereihin Kastenwageniin ja vastaaviin hippimallin pakettiautoihin on tarjolla kehyksiä. Yllättävimpänä löytönä tarjolla on kehys myös Kuplan rivakampaan serkkuun Porsche 356:een.

1980-luvulta alkaen eurooppalaisiin autoihin sen sijaan on helppoa löytää soitin 1DIN-kokoisen paikan vuoksi. Niistäkin löytyy eri aikakausiin sopivampia vaihtoehtoja.

Blaupunkt Bremen SQR46 päivittää vuonna 1986 esitellyn klassikkoautoradion nykyaikaan. Se sopii vaikkapa 1980- ja 1990-lukujen eurooppalaiseen harrasteautoon, joista monet alkavat olla museoiässä.

Soittimen painikkeet ovat kutakuinkin alkuperäisillä paikoillaan, mutta kasarimallista poiketen ne on taustavalaistu. Kasettiradiota muistuttavassa etupaneelissa on liitännät USB-muistille, SDHC-muistikortille ja AUX-sisääntulolle. Laite tukee enimmillään 32 gigatavun kokoista muistikorttia ja ääniformaateista MP3:a ja WMA:ta.

AUX-sisääntulon ja Bluetooth-yhteyden kautta pystyy toistamaan esimerkiksi puhelimen suoratoistovalikoiman antia. Mukana on myös AM-viritin, FM-viritin RDS:llä sekä ulkomaan reissuja varten DAB+-viritin. Tehoa vahvistimesta irtoaa 4 x 50 wattia. Neljän pre-out-lähdön ja yhden subbarilähdön voimin toistoa pystyy ryydittämään vielä erillisillä päätteillä. Radio mahtuu 1DIN-aukkoon ja on asennussyvyydeltään lyhyt.

Lisätietoja: www.sk-autosound.fi


Retron sijaan aitoa vintagea

Aidosti vanhaa soitinta etsivä joutuu turvautumaan käytettyyn. Toisinaan automankkojen keräily voi muuttua vakavaksi harrastukseksi, kuten eräällä jututtamallamme hyvinkääläisellä harrastajalla. Hän hankkii 1960-1990-luvun soittimia omaksi ilokseen, mutta toisinaan hyllyihin täytyy saada tilaa, jolloin hän laittaa niitä myyntiin Tori.fi-verkkosivulle. Hyllyssä on muun muassa Pioneerin hienoa Component-erillissarjaa.

Kuvat: Teppo Hirvikunnas


Vaikka retro- tai vintagesoittimien osto ei olisikaan tällä hetkellä ajankohtaista, seuraavilta sivuilta pääsee fiilistelemään vanhan ajan soittimien esitteitä: www.hifi-archiv.info/ JA antique-autoradio-madness.org/