AUTOSOUND digilehti (=verkossa luettava digitaalinen näköislehti) on luettavissa kaikilla laitealustoilla ja lehti on ladattavissa erikseen myös pdf-tiedostona offline-lukua varten.
TÄSSÄ NUMEROSSA MM:
ESITTELYSSÄ:
Krista-Annikka Leppäkarin ja Veli-Pekka Saunalan Seat Ibiza 1.9 TDi Sport ’03
Kurikassa asustava pariskunta Krista-Annikka ja Veli-Pekka ovat Seattinsa kera tuttu näky EMMA Finlandin kilpailuissa. Ibizalla kisataan sekä ESPL-äänenpaineluokassa, että myös Tuningissa. Soundiensa osalta auto olisi melko valmis ottamaan debyyttiä myös SQ-skaboihin, tämä painepirssi nimittäin myös soi hyvin!.
Marko ”Junnu” Kinnusen Volvo 850 T5 ’94
Itä-Suomesta ponnistava Team Lievonen on viime vuosina toiminut EMMA:n äänenpainekilpailujen positiivisena väriläiskänä. Varsinaisia velikultia sisältävässä kaveriporukassa läppä lentää ja nauru raikaa, jonka lisäksi tiimikavereita myös kannustetaan kilpailusuoritusten aikana sellaisella draivilla, josta moni muukin voisi ottaa mallia! Tässä esittelyssä tutustumme yhteen Team Lievosen menestyneimmistä kisa-autoista.
Jeremias Fastin Honda Odyssey ’04
Loviisalainen Jeremias Fast on saanut valmiiksi ensimmäisen versionsa varsinaisesta kisa-autostaan. Aiemmin on pääosin jeesailtu kaverien asennuksissa mutta nyt oli resursseja tehdä se omakin. Autolla tähdätään hyvään soundiin mehevää bassopäätä unohtamatta ja kisakentilläkin on sittemmin keritty käymään. Jatkoa on myös luvassa ja totta kai vielä isommin!
KOKEILUSSA JA TESTISSÄ:
Kenwood DMX9720XDS -multimediasoitin
Viime vuoden parhaana autosoittimen EISA-palkinnolla arvostettu Kenwood DMX9720XDS on todella tyylikäs autosoitin. Erikoisen tästä laitteesta tekee sen näytön koko, sillä yli 10-tuumaista näyttöä ei ole vielä tätä ennen testeissämme tullut vastaan! Miten Kenwoodin ”älysoitin” suoriutui käyttötestistämme, se selviää tästä artikkelista.
Tuulilasi ehjäksi alle 7 eurolla!
Kokeilussa käsittämättömän edullinen auton tuulilasin kiveniskemien tee se itse -korjaussarja.
Nakamichi teki paluun!
Nimi Nakamichi tuo monille pidemmän linjan hifiharrastajille mieleen menneiden aikojen huippulaatuiset kasettidekit. Nakamichi on vieraillut Suomen markkinoilla myös autohifilinjastonsa voimin, mutta nyt reiluun kymmeneen vuoteen merkin tuotteita ei ole meikäläisiltä markkinoilta saanut. Mutta nyt taas saa!
TIETOA JA TAITOA:
Rakennetaan A-pilarit äänenlaadun ehdoilla
Lähes jokaisen autohifistin kehitysvaiheessa syntyy ajatus rakentaa uudet A-pilarit autoon parantamaan äänenlaatua ja luomaan paremmat sijaintipaikat tuleville kaiutinelementeille. Lopputulokseen pääsemiseen on montakin tapaa, mutta eräs haastavimmista on tehdä kaikki nollasta ja pelkästään äänenlaadun ehdoilla. Nyt esittelemme yhden tavan toteuttaa killeripilarit huippusoundeilla.
AutoSound projekti: Volvo V70 ’13 – OSA 6
Monta asiaa on tullut jo kokeiltua kojelaudasta etusubiin. Midbassot ovat aina olleet ovessa, vaikka niitä joskus kojelautaankin mallailtiin mutta tila ja kehotukset asiaa vastaan saivat tuon idean hautautumaan historiaan. Kick-paneelien soveltaminen midbassoille on nyt herättänyt kiinnostusta ja sillä pitäisi olla selkeää etua etuovimideihin verrattuna. Otetaanpa selvää sitten!
Sensuroimaton Viljamaa – Osa 13.
Kysyin päätoimittajalta vinkkiä kolumniin, kun omat eväät olivat hukassa. Vastaukseksi sain: ”En tiedä, mutta jotain positiivista sais olla välillä.” Se oli nykyisessä maailmantilanteessa kuin läpsy naamalle. ”Minä idioottina se oikein minua pitää? Mitä positiivista tässä nyt on? Tai edes voi olla? Ei tästä mitään juttua saa.” Siinä on joukko jupinoitani.
Jonnet ei muista Osa 13.
Autoäänentoisto on siitä erikoinen laji, että se vaatii aina tietynlaista pioneeritoimintaa saavuttaakseen suurempaa suosiota. Aina on ollut lajin edelläkävijöitä, joiden innovatiivisia keksintöjä muut harrastajat koittavat palavasti kopioida toivoen pääsevänsä samaan tai jopa parempaan lopputulokseen. Yksi merkityksellisimmistä oli autohifin rautarouva Alma Gates ja hänen tiiminsä Ford Broncoineen.
Ja muut vakiopalstat:
Pääkirjoitus
Tuoteuutiset
EMMA Finland tiedottaa!
Kuukauden kuunnelluimmat
Tulossa seuraavassa numerossa