AUTOSOUND digilehti (=verkossa luettava digitaalinen näköislehti) on luettavissa kaikilla laitealustoilla ja lehti on ladattavissa erikseen myös pdf-tiedostona offline-lukua varten.

TÄSSÄ NUMEROSSA MM:


ESITTELYSSÄ:

Mikko Dillmannin Toyota Prius Phev Hybrid ’18
Mikko Dillmann voitti viime syksynä Toyota Priuksellaan EMMA Finlandin Master OEM-luokan Suomenmestaruuden 255 kuuntelupisteellä. Voitto oli sikälikin merkittävä, nimittäin luokassa oli nykystandardeilla suurehko osallistujamäärä, peräti seitsemän kisaajaa. Otetaanpas aikamatka viime syksyyn ja tsekataan millaisella setillä monen kokeneen kisaajan päänahat vietiin.


KOKEILUSSA JA TESTISSÄ:

Massive Audio Edge E3F kokoäänialueen monovahvistin
Massive Audion Edge-sarjan E3F on pieni, musta ja äärimmäisen tehokas kokoäänialueen D-luokan monovahvistin. Vieläpä kun hintakaan ei ole ominaisuuksiin nähden paha, niin tällaiselle laitteelle keksii kyllä kosolti käyttökohteita.

BLAM 165RS 2-tie erillissarja
Ranskalaisen BLAM:n 165RS erillissarja kustantaa vain 129 euroa. Setti näyttää todella houkuttelevalta, joten pakkohan tämä oli testiin ottaa. Ja hyvä että otin, on meinaan budjettiluokan erkkasarjaksi erittäin positiivinen tuttavuus.

Ground Zero GZUC 165.2SQ erillissarja + GZUM 55SQ domekeskiäänet
Ground Zero esitteli alkuvuodesta uuden, korkeampaan keskihintaluokkaan asettuvan GZUC 165.2SQ 2-tie erillissarjan. Kesän kynnyksellä mallistoon tuli myös GZUM 55SQ domekeskiäänet ja erilliset jakosuotimet, joiden kanssa alkuperäisen 2-tiesarjan voi muuttaa kolmitieksi. Kokonaisuus näyttää uskomattoman kiinnostavalta, joten eiköhän kytketä kamat soimaan.

Hybrid Audio Imagine I12SW subwoofer
Amerikkalaisen Hybrid Audion melko vaatimattoman näköinen Imagine I12SW subwoofer yllätti soundinsa osalta. Herkkä elementti toimi refleksikotelossa loistavasti yleisbassona, joka taipuu myös todella vaativaankin hifikäyttöön.


TIETOA JA TAITOA:

TEE-SE-ITSE: Rakennetaan tehdastasoiset jälkiasennuspaikat midbassoille
Monessa automallissa varsinaiset tehdaslähtöiset ovikaiutinpaikat on toteutettu hyvin perinteisesti ja materiaalia säästäen. Pahimmillaan kaiuttimet ovat kiinni vain heppoisissa muovikauluksissa ja suoraan oviverhoiluissa. Joissain tapauksissa kaiuttimet saattavat kyllä olla oven sisäpellissä kiinni, mutta oviverhoilu peittää ne heppoisella rakenteellaan ja epäakustisilla ritilöillään. Tässä artikkelissa esittelemme miten Audin maasturiin syntyi tehdastasoiset midbassopaikat huippuluokan äänenlaadulla välttäen akustiset sudenkuopat.

TEE-SE-ITSE: Tilaa säästävä bassokotelo perheautoon
Kunnollinen bassotoisto on jokaisen autohifistin haave, mutta aina sellaisen sovittamiseen autossa ei ole mahdollisuutta tilan puolesta. Järkevällä suunnittelulla voidaan kuitenkin minimoida tilantarve ja saada reipas bassopotku niin, että tavaratilaa jää vielä reilusti muuhunkin käyttöön. Aikaa tarvitaan vain yksi viikonloppu ja perustyökalut, sekä ripaus viitseliäisyyttä. Näin syntyy kustomoitu bassolaatikko, jonka äänenpainevarat riittävät jo hieman kovempaankin luukutukseen.

Tee itse subwoofer-kotelo, jota ei kaupasta löydy
Kunn Itse tekeminen on hauskaa ja tarjoaa onnistuessaan iloa pitkään. AutoSoundin kotelojuttu tarjoaa ideoita rakentamiseen. Näitä ideoita voidaan soveltaa kaikkiin rakennettaviin koteloihin.

Kuuntelun teoriaa: Kuuletko ääniä?
Musiikin kuunteleminen on varmasti monelle lehtemme lukijalle jokapäiväinen tapa nauttia elämästä. Musiikkia soi nykyään kaikkialla: kaupoissa, busseissa, matkapuhelimissa ja kannettavissa Bluetooth-musiikkisoittimissa.

AutoSound projekti:  Volvo V70 ’13 – OSA 8
Kilpailukauden startti lähestyy vääjäämättä ja jälleen menee valmistuminen tiukille. Vielä olisi viimeistelyä jäljellä ja se tärkein: kunnon säätäminen. Samalla jännitetään, saapuuko toinen nelikanavainen vahvistin ajoissa vai mennäänkö midbassoilla ja vahvistimella, kuten tähänkin asti.

Sensuroimaton Viljamaa – Osa 15.
Hyppykuppahysteria on onneksi vähän hellittämässä ja jotain tapahtumia on tulossa. Kesäinen kisakausi on startannut EMMA:n toimesta ja vuoden tauon jälkeen myös MaxBoom näyttää saavan ainakin yhden kisan pystyyn.

Jonnet ei muista Osa 15.
Kaikella on yleensä alkunsa aina jossakin ja niin on myös autohifillä. Ja sen oheistuotteilla. Mutta kuka muistaa mistä tämä nykyaikaisten digitaalisten signaaliprosessoreiden aikakausi oikein alkoi? Saadaksemme vastauksen tähän, meidän on mentävä Amerikan mantereelle asti ja matkattava menneisyyteen aina 80-luvun loppupuolelle saakka.


Ja muut vakiopalstat:

Pääkirjoitus
Tuoteuutiset
EMMA Finland tiedottaa!
Kuukauden kuunnelluimmat
Tulossa seuraavassa numerossa