AUTOSOUND digilehti (=verkossa luettava digitaalinen näköislehti) on luettavissa kaikilla laitealustoilla ja lehti on ladattavissa erikseen myös pdf-tiedostona offline-lukua varten.

SISÄLTÖ:

CES 2019-messut Las Vegas
Parhaita autohifi-/multimediapoimintoja!
CES eli Consumer Electronics Show järjestettiin tänä vuonna 8.-11. tammikuuta. Mukana oli uutta kuluttajaelektroniikkaa kaikilta kuviteltavissa olevilta sektoreilta. Myös autoon asennettavaa. AutoSound keräsi tapahtuman herkut, joten olkaapas hyvät!

SEMA Show 2018 Las Vegas
Ison maailman meininkiä!
Menneen vuoden loka-marraskuun vaihteessa järjestetty maailman suurin autojen jälkivarusteluun keskittyvä messutapahtuma kokosi pelikaupunkiin, Las Vegasiin Convention Centeriin jälleen huikean kattauksen käsittäen laidasta laitaan laajan kirjon lähes tulkoot kaikkea mitä autoiluun liittyen voi kuvitella. Minulta aina välillä kysytään, että kuinka isot nuo messut oikein ovat, niin hyvin vaikea on vertailukohtaa antaa ainakaan kotimaisesta tapahtumatarjonnasta.

AUTOESITTELYT

Tommi Leppäsen Toyota ”Auriz” ’07
Leppäsen Tommi kisasi kaudella 2018 Toyotallaan EMMA:n SQ M-Cat Limited -luokassa, josta heltisi finaaleissa kunniakas toinen sija. Tommi asentaa työkseen autohifiä ja miehen laitteisto on sekä komponenttiensa että asennuksensa puolesta aikalailla puhdasta pro-luokkaa!

Laatusoundia reippaalla bassopäällä: Juho Korpisalon Toyota Avensis ’03
Lappeenrannasta kotoisin oleva ja tätä nykyä sipoolaistunut Juho Korpisalo aloitteli autohifihommia tuttuun tapaan aika pian kortin saatuaan vuonna 2005. Tuosta päivästä eteenpäin menopelejä on ollut vain kolme mutta hifisettejä on ollut sitten senkin edestä. Kisahommiinkin on päästy. Katsastetaanpa, miten tähän päivään on oikein päädytty.

KOKEILUSSA

AutoStudio AS-3000.1 monovahvistin
AutoStudion uudella AS-3000.1 monovahvistimella on pituutta 565 milliä ja painoa 7,3 kiloa. Väritykseltään pääte on musta, kuten hifilaitteiden allekirjoittaneen mielestä noin pääsääntöisesti kuuluukin olla. Ulkoiset puitteet ovat kunnossa, mutta entäs äänenlaatu?

Parivertailussa JL Audio C1-650 ja Hertz CK165 erillissarjat
Kaksi tunnettua autohifivalmistajaa, JL Audio ja Hertz ovat tuoneet markkinoille jopa aika odotetutkin edullisemman hintaluokan erillissarjauutuudet. Molemmat setit ovat kooltaan 6,5″ ja toimintaperiaatteeltaan 2-tie, ja hintaa niillä on sentilleen saman verran. Lähtöasetelma maukkaalle vertailulle on siis vähintäänkin loistava!

Massive Audio Primo PX1200.4 vahvistin
Massive Audio ei amerikkalaiseen tyyliin juurikaan kitsastele ylistyssanojen kanssa, kun kyse on omien tuotteiden esittelystä. Kokeiluun saamani uuden Primo-sarjan nelikanavaisen PX1200.4 vahvistimen tuotetietoja selatessa on välillä jopa haastavaa löytää ”se oleellinen” kaiken mainospuheen seasta. Onko laite sitten oikeasti näin ylivertaisen kova, otetaan selvää!

Xcelsus XU 12D2 subwooferi
Ruotsalaista alkuperää oleva Xcelsus pyrkii tuomaan markkinoille hyvän hinta-/laatusuhteen omaavia autohifituotteita. Tämä sama pyrkimys tosin lienee valtaosalla alalla toimivista yrityksistä, joten mikä erottaa Xcelsuksen niistä? En tiedä, mutta nyt kokeilemani XU 12D2 ainakin täytti edellä mainitut tavoitteet.

Saphe ylinopeus- ja liikennevalvontahälytin
Saphe on pienikokoinen älypuhelimeen bluetoothilla yhdistyvä laite, joka oman applikaationsa kautta varoittaa liikenteessä kameratolpista sekä erilaisista vaarapaikoista. Laitteen maahantuoja mainostaa tuotetta ”ylinopeussakoilta pelastajana”, joten napataan laite mukaan ja lähdetään etsimään peltipoliiseja!

TIETOA

Jonnet ei muista – OSA 1: 90-luvun klassikko – Chorus Car 3650 kolmitie-erillissarja!
”Jonnet ei muista” on AutoSound-lehden nostalgiahenkinen ja todella toivottu uutuussarja, jossa avustajamme Tom Hietaharju esittelee menneiden aikojen autohifi-ilmiöitä ja mahdollisesti myös -henkilöitä. Muistatko sinä mikä oli markkinoiden ensimmäinen laajempaa suosiota saavuttanut DSP-laite? Entä miksi esimerkiksi tupladiskantit olivat 90-luvun lopulla hetken aikaa kuuminta hottia, mutta ilmiö hävisi melkein yhtä nopeasti kuin tulikin? Nämä ja monta muuta monien jo unohtamaa klassikkoa on vielä tulossa seuraavissa jaksoissa!

Kohti autohifin EM-kilpailuja! OSA 7.
Projektisarja kisa-setin rakentamisesta kevään 2019 EM-kilpailuihin.
Kojelauta ja ovet on saatu kuosiin. Settiä on ajettu läpi kauden vanhalla pikaiseen kyhätyllä konttiasennuksella. Asennus sinällään on asettelultaan ja johdotukseltaan toimiva mutta laatikkomainen kansirakennelma pomppii silmille. Tuota katsoessa voi todeta, ettei se ole samalla tasolla etupään asennusjäljen kanssa. Kansi menisi ainakin vaihtoon mutta samalla aloin haaveilla sen nipistämisestä vielä alemmas. Kaikkihan siinä uusiksi lopulta meni.

Tittosen tallilla tapahtuu – OSA 1.
Aki Tittonen panosti Toyota Corollansa kanssa erittäin vahvasti jo kauden 2018 EMMA Finlandin kilpailuihin. Setti toimi osakilpailukauden lopulla erinomaisesti, mutta juuri ennen finaalia iskeneiden vaikeuksien vuoksi finaaleihin suunnitellut hienosäädöt jäivät tekemättä ja Akin oli tyytyminen SQ M-Cat 5000€ -luokan pronssisijaan. Mies ei tästä kuitenkaan lannistunut, vaan uutta matoa ollaan jo työntämässä koukkuun – ja tavalla mitä ei olla ennen nähty!

KOLUMNI
Sensuroimaton Viljamaa – OSA 1.
”Sensuroimaton Viljamaa” on AutoSoundin uusi kolumnityyppinen kantaaottava tietoartikkelisarja, jossa kirjoittajana toimii monien harrastajien kunnioittama ja vähintään yhtä monien pelkäämä, suorapuheisuuden suurruhtinas Harto Viljamaa. Harto perkaa tässä sarjassa läpi erilaisia autoäänentoistomaailman myyttejä ja muita vääriä uskomuksia sekä epäkohtia, niin äänenpaine- kuin SQ-puoleltakin. Jutut on kirjoitettu tosissaan, mutta ei aina ihan vakavissaan. Asioiden ruotiminen voi olla ajoittain melko reipassanaistakin, joten toivomme että kukaan ei pahoita näistä mieltään.

VAKIOPALSTAT
– Pääkirjoitus
– EMMA Finland tiedottaa
– Tuoteuutiset
– Kuukauden kuunneltavimmat