AUTOSOUND digilehti (=verkossa luettava digitaalinen näköislehti) on luettavissa kaikilla laitealustoilla.
Tässä numerossa:
AUTOT:
Sami Holopaisen Chrysler 300C ’04
Vantaalaisen Sami Holopaisen mafia-henkeen rakennettu 300C on tehty pysäyttämään ohikulkijat näyttelyissä. Tyyliin sopivien yksityiskohtien määrä on mykistävä, samoin viimeistelyn laatu. Tälle kaudelle Chrysler sai sisäänsä myös hyvätasoisen hifisetin, mikä kasvatti auton show-henkeä entisestään.
Arto Virtasen Honda Stream ’02
Team Rautaman jäsenistöön kuuluva Virtasen Arto pelasti romuttamokohtalolta hieman harvinaisemman 2002-mallisen Honda Streamin. Auto on sittemmin saanut kokonaan uuden elämän, ja se kantaa tällä hetkellä sisällään yhtä tämän maan övereintä demohifisettiä, jolla metsästettiin menneellä kisakaudella myös LBC-finaalien Hotspot-luokan 2. sija.
Miko Rautaman Bellier Jade Racing S ’11
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Näin kuuluu vanha sananlasku, joka pitää ainakin Team Rautaman nuoriso-osaston kohdalla paikkansa paremmin kuin hyvin. Timon pojat Joonas, Aleksi, Tuomas ja Miko ovat kaikki nuoresta iästään huolimatta jo harvinaisen kokeneita autohifiharrastajia. Ja ensimmäinen äänenpainekilpailujen finaalivoittokin on plakkarissa, vaikka veljesnelikosta kukaan ei ole vielä likimainkaan täysi-ikäinen.
Teemu Vähämäen VW Golf IV 1.8 Turbo 4Motion ’99
Kaupasta ei aina löydy mieleistä kulkupeliä, mutta onneksi sellaisen voi tehdä myös itse. Näin ajattelee ainakin Vähämäen Teemu, joka on viime vuosina kunnostautunut VW-merkkisten henkilöautojen rakentelussa. Miehen uusin luomus on kasattu useammastakin eri Volkkarista ja kulkuhaluja on sen verran että moni uudempi urheiluauto jää toiseksi.
VERTAILUT:
Pienikokoiset D-luokan monopäätteet
Autohifi pienenee koko ajan. Halutaan helpommin integroitavia ja vähemmän tilaa vieviä järjestelmiä. Myös itse laitteiden tekniikka kehittyy ja esimerkiksi vahvistimissa entistä pienemmästä fyysisestä paketista saadaan ulos suurempia tehoja. Mutta miten äänenlaadun käy tässä kehityksessä?
Testissä kolme perushintaista mediasoitinta DSP-prosessorilla!
Monen aloittelevan autohifiharrastajan tie paremman soundin maailmaan käy soittimen vaihdon kautta. Jo vuosikausia autosoittimien perushinnat ovat alkaneet noin sadan euron tietämiltä. Siis sellaisissa soittimissa, joiden valmistaja on jokin tunnettu merkki. Nykypäivänä edullistenkin soittimien ominaisuuksien määrä on kuitenkin suorastaan räjähtänyt, ja jo noin satasen hintaluokasta löytyy ns. ”despikoneita”. Otimme lehtemme testiin kolme DSP-mediasoitinta, joiden suositushinnat vaihtelevat 109 – 159 euron välillä. Onko tässä hintaluokassa löydettävissä eroja mallien väliltä? Entäpä niitä hyviä ominaisuuksia sopuhintaan? Se selviää tästä artikkelista.
TIETOA:
dB Drag Racingin perusteet OSA 2. Vain yhden taajuuden vuoksi!
dB Drag Racing on kilpailulaji, jossa yritetään saavuttaa mahdollisimman suuri äänenpaine auton tuulilasilla sijaitsevaan mittapisteeseen. Äänen laadulla, taajuuskaistan leveydellä tai taajuudella ei ole merkitystä tulokseen. Ei kuulosta kovin vaikealle, eihän? Totuus on kuitenkin aivan toinen. Kysymys on erittäin haastavasta kilpailulajista. Perinteisesti dB Drag Racing on kalliiden elementtien ja isojen vahvistimien pelikenttä. Nykyiset tehomitatut luokat mahdollistavat kilpailemisen hieman kohtuullisemmalla vuosibudjetilla, kun subirikkojen määrä pysyy pienenä.
Kohti autohifin EM-kilpailuja! Osa 2.
EM-paikka hallussa, eikä olla tyytyväisiä vielä omaan asennukseen. On aika tehdä se rohkea veto laittaa pakettia uusiksi”. EMMA Finlandin kisapiireistä tuttu Mikko Laine debytoi AutoSoundin toimittajana ja kertoo oman hifiautoprojektinsa syntyvaiheet alkutekijöistä aina toivon mukaan kilpailujen palkintokorokkeelle saakka.