Jenkkimerkki Rockford Fosgate eli tuttavallisemmin Rokkari on monella tavalla eräs autohifin merkittävämpiä brändejä ja laitevalmistajia. Lisäksi Rokkari oli vahva vaikuttaja autohifikilpailujen syntymisessä.

Teksti: Teppo Hirvikunnas
Lähteet ja kuvat: mm. Rockford Fosgate Corporation, Wayne Harris Biography, oldschoolstereo.com, Car Audio Nationals


Jenkkimerkki Rockford Fosgate eli tuttavallisemmin Rokkari on monella tavalla eräs autohifin merkittävimpiä brändejä ja laitevalmistajia, vaikka ikää sillä on “vasta” 49 vuotta. Ensi vuonna (2023) on siis 50-vuotisjuhlavuosi.

Kaikki alkoi vuonna 1973, kun Indianapolisista Yhdysvalloista kotoisin oleva, itseoppinut radio- ja televisiokorjaaja Jim Fosgate (s.1945) suunnitteli ja rakensi autotallissaan Arizonassa aikanaan todella edistyksellisen PR-7000-autovahvistimen ja perusti Fosgate Electronics -yrityksen.

Rockford Fosgaten isä Jim Fosgate vuonna 1972

Fosgaten suurin keksintö, sinänsä myös aikanaan suorituskykyisen ja monipuolisen vahvistimen ohella, oli Frequency Energizer, joka tarkoitti käytännössä järkevästi toteutettuja basso- ja ja diskanttisäätöjä, josta myöhemmin kehitettiin patentoitu Punch EQ. Siitä sai nimensä myös kokonainen vahvistinmallisto.

Itse asiassa Rockford oli suunnitellut tuon Frequency Energizer -piirin jo hieman aikaisemmin vapaan-ajan projektinaan. Tuote löysi paikkansa ensin koteihin ja teattereihin tarkoitetuissa Acoust-A-Voice-äänentoistojärjestelmissä ja hieman myöhemmin autovahvistimissa.

Fosgate PR-7000 -vahvistin esiteltiin vuoden 1973 CES-messuilla (CES = Consumer Electronics Show) Chicagossa, ja siitä voidaan katsoa alkaneen varsinaisesti myös Rokkarin tarina.

Rockford Fosgaten tarina sai alkunsa Fosgate-nimellä PR-7000-vahvistimesta, joka esiteltiin vuoden 1973 CES-messuilla Chicagossa. Sen teho oli aikanaan todella suuri ja Punch-säädöillä äänen sai potkua. Erikoisuutena vahvistimessa oli myös kaksi sisääntuloa, linja- ja kaiutintasoisena.

Mikään hittituote vahvistin ei ollut. Sen 300 dollarin hinta oli tuohon aikaan todella kova. Mutta The Punch vakiintui Fosgaten vahvistimien ominaisuudeksi ja niiden mallinimeksi. Tällaisten jälkiasennettavien eräänlaisten lisälaitteiden myötä myös autohifiharrastus alkoi pikkuhiljaa nostaa päätään, ja juuri tällaisista jälkiasennuslaitteistahan siinä on edelleenkin kysymys.


The Punch

PR-7000-vahvistimen suurin innovaatio oli siis Fosgaten kehittämä Punch EQ -basso- ja diskanttisäätö: 0–18 desibelin korostus 45 hertsin alueella ja hyllytyyppinen 0–12 desibelin korostus 1–20 kilohertsin alueelle.
Nykyvahvistimiin verrattuna RP-7000:n 35 watin teho saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta tuohon aikaan ei ollut vielä “hattiwatteja” ja jatkuva 35 watin teho oli jo todella iso lukema – ihan muuta, mihin oli totuttu. Kojelautaan tai lähinnä sen alapuolelle asennettavaksi tarkoitetussa vahvistimessa oli kaksi valittavaa sisääntuloa linja- tai kaiutintasoisena ja ruuviliitännät kaiutinlähtöinä.

Vahvistimia myytiin ensin harvoissa erikoisliikkeissä, mutta 1970-luvun loppuun mennessä Fosgate Electronicsilla oli jo sangen laaja myyntiverkosto. Sen ansiosta Jim Fosgate saattoi keskittyä uudelleen ja syvemmin häntä suuresti kiinnostaneeseen surround- ja tilaääniteknologiaan.

Vuonna 1979 markkinoille tuli myös ensimmäinen autokäyttöön suunniteltu surround-prosessori, Fosgate Gavotte. Jimin kiinnostus pääosin muuhun kuin businekseen oli ehkä osittain myös syynä sille, että yritys kohtasi taloudellisia vaikeuksia ja tuotteissa laatuongelmia. Niin Fosgate päätti etsiä yritykselle ostajaa, jotta voisi keskittyä itse tuotekehitykseen ja uusiin innovaatioihin.

Vuonna 1980 Fosgate Electronicsin osti pääomasijoitusyhtiö Camelback Capital, ja yhtiö sai nimen Rockford Corporation. Nimi tuli kadun nimestä Rockford Street, jonka varrella yhtiö oli sijainnut vuosia, ja tuotteiden nimeksi tuli siis Rockford Fosgate. Mistään megayhtiöstä ei ollut kuitenkaan kyse, sillä tuohon aikaan sillä oli vain 25 työntekijää ja alle miljoonan dollarin liikevaihto.

Rockford Fosgate sai hetimiten uutta voimaa taakseen ja tuotekehitykseen. Vahvistimissa alettiin käyttämään MOSFET-transistoreja (Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor), jotka kykenivät uudella tavalla parantamaan ennen kaikkea äänenlaatua. Vahvistimet olivat ja ovat edelleen Rokkarilla tärkeä tuoteryhmä.
Esimerkiksi vuonna 1982 esitelty 6-kanavainen Punch Power 360.6 oli aikaansa edellä. Yhdellä päätteellä pystyi hoitamaan vahvistuksen etu- ja takakaiuttimille sekä subwooferille. Tänä päivänä ei mitään ihmeellistä, mutta vuonna 1982 edistyksellistä. Vahvistimen jatkuva teho oli 6 x 60 wattia.


Jim Fosgate oli kiinnostunut erityisesti tilaääni- ja surround-tekniikasta, ja vuonna 1979 markkinoille tuli myös ensimmäinen autokäyttöön suunniteltu surround-prosessori Fosgate Gavotte.



Prosessorit ja vahvistimet olivat siis Fosgaten tuotteissa keskiössä. Kaiuttimet tulivat mukaan vasta paljon myöhemmin. Nimi Rockford tuli mukaan vuonna 1980, kun Jim Fosgate myi yrityksen ja Fosgate-nimeen otettiin mukaan kadun (Rockford Street) nimi, jolla yritys oli sijainnut vuosia. Rockford Fosgate sai hetimiten uutta voimaa taakseen ja tuotekehitykseen. Vahvistimissa alettiin käyttämään MOSFET-transistoreja uudella tavalla parantamaan ennen kaikkea äänenlaatua. Vahvistimet olivat ja ovat edelleen Rokkarilla tärkeä tuoteryhmä.


Myös kaiuttimia

Tehokkaat ja laadukkaat vahvistimet tarvitsevat seurakseen myös kestäviä ja laadukkaita kaiuttimia. Tutkittuaan jonkin aikaa markkinoilla olevia kaiuttimia päätti myös Rockford Fosgate aloittaa oman kaiutintuotannon. Tämä tapahtui ensin yhteistyössä michiganilaisen kaiutinvalmistajan Carbonneaun kanssa, josta muodostui vuonna 1985 oma yksikkö, Rockford Carbonneau (myöhemmin Rockford Acoustic Designs).
Mallisto käsitti alussa erilliselementtejä: bassoja, keskiäänisiä ja diskantteja, sittemmin totta kai myös perinteisiä 6 x 9-tuumaisia ja muita kokoja.


Kaiuttimet tulivat mukaan valikoimaan vasta 1980-luvun puolesta välistä lukien, kun Rockford Fosgate aloitti yhteistyön kaiutinvalmistajan Carbonneaun kanssa, josta muodostui vuonna 1985 oma yksikkö, Rockford Carbonneau (myöhemmin Rockford Acoustic Designs). Pääpaino oli pitkälle erilliselementeissä ja ennen kaikkea tietenkin subwooferissa. Kuvassa olevat elementit ja vahvistin ovat jo 1990-luvun mallistoa.


Kisat ja koulutus

Rockford Fosgate oli myös mukana käynnistämässä autohifin kilpailutoimintaa, jolla oli suuri merkitys alan ja harrastuksen kehittymisessä. Vuonna 1985 Rockford alkoi hääräillä autohifikilpailujen saralla, ja vuonna 1987 Rokkari oli mukana perustamassa National Autosound Challenge Association -järjestöä ja kehittämässä autohifikisojen yhdenmukaisia arvosteluperusteita ja sääntöjä. Rockford auttoi ja tuki myös autohifikauppiaita ja -asentamoja kisojen järjestämisessä.

Vuonna 1986 Rockford Fosgate aloitti myös kauppiaiden ja asentajien koulutuksen Rockford Technical Training Institute -koulutuskeskuksessa Arizonassa, Tempessä. Koulutuksissa käsiteltiin autohifin perusteita, laitteistokokonaisuuksia, jakosuodattimia, teoriaa, kotelosuunnittelua ja rakentamista, asennuksia ja säätämistä.

Tulee ihan mieleen jutun kirjoittajan oma ura ja toiminta 1990-luvun alkupuolella, kun suunnittelin konseptin suomalaisista autohifikisoista ja sen säännöistä ja perustin sitten yhdessä alan maahantuojien kanssa suomalaisen kisajärjestön FASCA:n (Finnish Autosound Association), ja näin autohifikisat saatiin Suomessakin käyntiin – ja samalla tavallaan myös Suomen ensimmäinen autohifijulkaisu FASCA-magazine. Jo sitä ennen järjestin erilaisia mittauspäiviä ja pienimuotoisia äänenpainekisoja. Olin myös pitämässä erilaisia autohifiaiheisia koulutuksia kauppiaille ja myös yleisöluentoja työskennellessäni Autostudiolla. Toimin myös pitkään FASCA:n toiminnanjohtajana ja päätuomarina.



Rokkari oli mukana kehittämässä kansallisia autohifikisoja, ja autohifistä alkoi tulla 1980-luvulla todella suosittu juttu. Kontit alkoivat täyttyä subbareista ja koteloista. Näkyipä autohifikisat aikoinaan Yhdysvalloissa jopa television uutisissa.


Mutta takaisin Rokkariin

Rockford Fosgate oli myös ensimmäinen autovahvistinvalmistaja, joka toimitti vahvistimien mukana Punch Verification Certificate- eli PCV-todistuksen vahvistimen yksilöllisistä mittaustuloksista. Tämä oli jotain ainutlaatuista, jota toki muutkin valmistajat alkoivat pian kopioida.

Vuonna 1987 Rockford sai lisää vahvistinosaamista ja ennen kaikkea jalansijaa myös ammattiäänentoiston saralla, kun Rockford osti ainakin jossain määrin legendaarisen David Hafler Companyn. David Haflerin 50 watin putkivahvistimet hämmästyttivät audioasiantuntijoita jo vuonna 1954. Vuonna 1979 perustettu David Hafler Company valmisti korkealaatuisia vahvistimia ja esivahvistimia esijohdotettuina ja rakennussarjoina.

Haflerin oston yhteydessä Rockford osti myös tytäryhtiön Acoustatin, joka valmistaa sähköstaattisia kaiuttimia ja elektroniikkaa. Haflerin ja Rockfordin yhteistyön tuloksena Hafler (ja Rockford) saavutti vahvan aseman myös elokuvateattereissa, konserttiäänentoistossa ja studioissa. Yhteistyön tuloksena syntyi patentoitu ja myös autovahvistimissa käytössä ollut Trans-Nova-tekniikka.


Rokkarilla oli kova maine tehokkaissa vahvistimissa, ennen kaikkea hyvän virranantokykynsä ja äänenlaadun johdosta. Vahvistimien mukana alettiin toimittaa myös yksilölliset mittausraportit, mikä herätti luottamusta niiden laatuun.



Ken muistaa tämän ennen dsp-laitteita olleen puoliparametrisen taajuuskorjaimen. Sitä säätämisen ihanuutta!


Wayne Harris

Eräs autohifin legendaarisimmista nimistä on kiistämättä Wayne Harris.
Wayne ilmestyi alalle 1984 voitettuaan kyseisen vuoden autohifikisat aikanaan uskomattomalla vuoden 1979 Buick “Eruption” Regalilla. Vuonna 1985 valmistui legendaarinen “ruumisauto”, The Terminator, jossa oli muun muassa lentokoneen ohjaamoa mukaileva kojelauta, Apple II -tietokone, kolme 24 tuuman subbaria valtavassa 1 400 litran kotelossa, 23 kaiutinta, seitsemän vahvistinta tuottaen yli neljän kilowatin tehon, autopuhelin, videonauhuri ja cd-soitin sekä siihen aikaan suuri uutuus, virtakondesaattoreita vakauttamaan jännitettä.

Eräs autohifin legendaarisimmista nimistä on kiistämättä Wayne Harris, joka ilmestyi alalle voitettuaan vuoden 1984 autohifikisat aikanaan uskomattomalla vuoden 1979 Buick “Eruption” Regalilla. Vuonna 1985 valmistui legendaarinen “ruumisauto”, The Terminator, jossa oli muiden muassa lentokoneen ohjaamoa mukaileva kojelauta, Apple II -tietokone, kolme 24 tuuman subbaria valtavassa 1 400 litran kotelossa, 23 kaiutinta, seitsemän vahvistinta tuottaen yli neljän kilowatin tehon, autopuhelin, videonauhuri ja cd-soitin sekä suuri uutuus eli virtakondesaattoreita vakauttamaan jännitettä. Terminator oli käytössä erilaisin laitteistokokoonpanoin aina vuoteen 1993 saakka. Nyt Terminator on ilmeisesti parhaillaan jonkinlaisessa Waynen restaurointiprojektissa. Saa nähdä, näemmekö sen vielä tulevaisuudessa?


Terminaattorin siivittämänä Wayne sai töitä ensin jenkkimerkki Orionilta, mutta vuodesta 1988 eteenpäin aina vuoteen 2000, eli eläkkeelle siirtymiseensä saakka, Wayne työskenteli Rokkarilla. Hänen käsissään syntyi muiden muassa Hafler MAX-40 -aktiivisuodatin (1989) sekä vallankumouksellinen Rockford Fosgate Symmetry (1991–92) ja hieman myöhemmin kevyempi Symmetry EPX2 (1995).


Vuonna 1989 Wayne esitteli myös käänteentekevän TERM-1-kotelosuunnitteluohjelmiston, joka oli kuitenkin enemmän Waynen oma kuin Rokkarin projekti. TERM-1:n jälkeen seurasi TERM-2, Term Pro ja Term-CAD 3D. Wayne oli myös mukana suunnittelemassa useita Rockfordin testimenetelmiä ja laboratorioita. Vuonna 1994 Wayne esitteli kokonaan uuden kisaformaatin, dB Drag Racing -kisat, joka on ollut perustana ja esikuvana kaikille nykyisille äänenpainekisoille.

Sekä TERM-Pro- subwoofer-koteloiden mallinnus- ja suunnitteluohjelma on edelleen eräs helppokäyttöisimmistä ja havainnollisimmista suunnitteluohjelmista. Lisätietoja: termpro.com


Wayne Harris teki Rokkarilla pitkän uran aina vuoteen 2000 saakka. Itse asiassa hän on edelleen alalla pitäen muun muassa seminaareja ja koulutuksia.


Soittimia ja tekniikkaa

Vuonna 1996 Rockford Fosgate esitteli myös omat soittimet. Tosin lienevät kuitenkin olleet ainakin osin alihankintana tuotettuja. Vuonna 2000 Rokkari esitteli ensimmäisen MP3-tiedostoja toistavan autosoittimen. Niinpä, aikanaan tämä oli kuuminta hottia, mutta vaikuttaa nyt itsestäänselvältä ja suorastaan yhdentekevältä. Niin on tekniikka mennyt eteenpäin.

Rockford Fosgate on ollut edelläkävijä myös dsp-tekniikassa ja oem-integraatiossa. Oem-asennukset ovat itse asiassa olleet arkipäivää jenkkiautoissa jo paljon ennen kuin autojen enemmän tai vähemmän kiinteät audiolaitteistot ovat ilmaantuneet eurooppalaisiin autoihin. Rockford sai vuonna 2010 patentin aikanaan edistykselliselle 3SIXTY-signaaliprosessorille ja sen tekniikalle, joka muun muassa mahdollisti pääsyn auton vakiolaitteiston sisään ja tarjosi myös kaikki nykyajan säädöt. Prosessorin asetukset tehtiin jo tuolloin tietokoneella.

Vuonna 2011 Rockford Fosgate kehitti myös Constant Power -tekniikan (US-patentti), joka monitoroi aktiivisesti kaiutinkuormaa ja säätää pääteasteen jännitettä ja virtaa tarpeen mukaan. Tällä saavutetaan jopa 25 prosentin lisäys tehoon. Tämä tekniikka on edelleen käytössä Rokkarin vahvistimissa.
Rockford Fosgate tekee myös yhteistyötä autovalmistajien kanssa oem-laitteissa. Rokkarin laitteita on näkynyt muun muassa suosituissa PHEV Mitsubishi Outlandereissa. Uusia alueita ovat myös vahvassa kasvussa olevat veneiden ja erilaisten maastoajoneuvojen äänentoistoratkaisut.

Vuonna 1996 Rockford Fosgate esitteli myös omat soittimet. Ne tosin lienevät kuitenkin olleet ainakin osin alihankintana tuotettuja. Alussa tuli ihan kunnon soittimia, mutta 2000-luvulla myös enemmän tai vähemmän pilipalia. Tämä liitynee osittain myös puhtaasti bisnekseen Rokkarin jälleenmyynnin siirtyessä yhä enemmän suuriin ketjuliikkeisiin. Aika usein huippubrändeillä saatetaan aloittaa rahastus, kun omistajaksi tulee suuri sijoitusyhtiö.


Rokkari tänään

Rockford Fosgate on edelleen kova sana, etenkin Yhdysvalloissa, vaikka välillä on ollut vaikeitakin aikoja. Koko autohifiskene ja -markkinat ovat muuttuneet vuosien saatossa, ja Euroopassa Rokkari on menettänyt markkinoita eurooppalaisille “uusille” merkeille, kuten Audison, Ground Zero, Gladen ja niin edelleen. Rockfordin maahantuonti, markkinointi ja näkyvyys on myös ollut Euroopassa ja Suomessa hieman hiljaista ja tyhjäkäynnillä, eivätkä hinnatkaan ole olleet välttämättä kovin kilpailukykyisiä.

Rockford Fosgate on ollut pitkään pörssiyhtiö, mutta kuluvan vuoden 2022 alussa koko yhtiö on ostettu osaksi isompaa Patrick Industries -yhtiötä. Tämä näyttää myös herättäneen merkkiin uutta virtaa tälläkin päin.

Rockford panostaa siis edelleen vahvasti autoäänentoistoon, mutta myös jo edellä mainittuihin vene- ja maastoajoneuvotuotteisiin – hintatasonkin ollessa nyt erittäin kilpailukykyinen, vaikka jenkkimerkistä onkin kyse.

Uusista tuotteista voidaan mainita esimerkiksi erillissarjat 69–249 euroa, myös BMW-plug-and-play-malli, yhdistelmäkaiuttimia kaikissa kokoluokissa ja mukaanlukien perinteiset 6 x 9-tuumaiset. Erilliskomponenteissa myös korkean tehonkeston ja suuren herkkyyden bullet-diskantit ja järeät mutta matalarakenteiset PRO-basso-keskiäänielementit (alkaen kuitenkin vain 150 euroa/pari).


Myös subwoofer-mallisto on mielenkiintoinen lähtien vain 89 eurosta ylöspäin. Edullisin Rockford Fosgate P1S2-10 tai P1S4-10 on ensimmäinen askel maineikkaaseen Punch-tuotemallistoon ja parametrit lupaavat hyvää tulosta kohtuullisen kokoisessa suljetussa kotelossa.

Malliston yläpäästä löytyy edelleen myös 15-tuumainen Rockford Fosgate Punch P3D2-15 ja P3D4-15, jolle koteloksi riittää vain reilu 40 litraa. Eikä edes maksa paljoa (249 euroa).

Subbarimalliston yläpäästä löytyy edelleen myös 15-tuumainen Rockford Fosgate Punch P3D2-15 ja P3D4-15, joille koteloksi riittää vain reilu 40 litraa. Eikä edes maksa paljoa (249 euroa). Valikoimasta löytyy myös ärjyn näköiset valmiiksi koteloidut subbarit alkaen 189 euroa.


Kannattaa tsekata myös uudet erittäin matalat subbarimallit: Esimerkiksi 8-tuumainen Rockford Fosgate Punch P3SD2/4 tarvitsee vain 68 millimetriä syvyyttä, ja kotelon tilavuudeksi riittää jopa 5–7 litraa. Elementti on näin mahdollista asentaa jopa etuoviin ja/tai kojelaudan alle. Valikoimasta löytyy myös ärjyn näköiset valmiiksi koteloidut subbarit alkaen 189 euroa.


Vahvistimet tärkeitä

Vahvistimet ovat edelleen Rokkarille tärkeä tuoteryhmä. Mallisto on hyvällä tavalla perinteinen sisältäen muun muassa ab-luokassa toimivia ja Punch-säädöillä olevia malleja, mutta mukana on tottakai uudemman d-luokan malleja. Uutta tekniikkaa edustaa myös C.L.E.A.N. eli Clipping Calibrated Level Eliminates Audible Noise -tekniikka, jonka avulla vahvistin saadaan sovitettua optimaalisesti käytettävän ohjelmalähteen ja kaiuttimien suhteen. Led-indikaattoreilla ilmaistaan signaalin säröytyminen ja voidaan välttää vahvistimen yliohjaus.

Vahvistimista voidaan mainita esimerkiksi 4-kanavainen Rockford Fosgate Punch P400X4 (suositushinta 399 euroa), jolle on mitattu (Power Cube) ja ilmoitettu mittausraportissa dynaamiseksi tehoksi 4 x 82 wattia neljään ohmiin, 4 x 137 wattia kahteen ohmiin ja 2 x 266 wattia neljään ohmiin kanavat sillassa. Punch-säädöt käsittävät kummallekin kanavaparille bassolle 0…+18 desibeliä 45 hertsissä ja diskantille 0…+12 desibeliä 12,5 kilohertsissä.

Tai d-luokan edustajana 5-kanavainen Rockford Fosgate Prime R2-750X5 (suositushinta kohtuulliset 399 euroa), jolle ilmoitetaan mitatuksi dynaamiseksi tehoksi 4 x 70 wattia + 241 wattia neljän ohmin kuormaan tai 4 x 114 wattia + 426 wattia kahden ohmin kuormaan. Ominaisuuksiin kuuluu myös muun muassa C.L.E.A.N., subwoofer-kanavan tason kaukosäätöpotentiometri, säädettävä subsonic-suodatin ja säädettävä Punch-basso-eq. Vahvistimesta on julkaistu myös esittelyjuttu nettisivuillamme.


Oem-integraatiota helpottaa 8-kanavainen 3Sixty DSP eli nykyisin DSR1 (suositushinta 299 euroa), joka sisältää iDatalink Maestro -moduulin, jolla moniin uusiin autoihin (ehkä hieman jenkkipainotteisesti) saadaan päivitettyä parempi äänentoisto säilyttäen silti auton oman integroidun soittimen ja sen toiminnot kuten vakiona. Säätöön on tarjolla kätevä Rockford Fosgaten PerfectTune-sovellus (Android ja iOS).



Hieman erikoisimmista tuotteista voidaan mainita highend-tason 10 faradin hybridi-virtakondensaattori Rockford Fosgate RFC10HB, jossa on yhdistelmä hiili- ja elektrolyyttikondensaattoreita. Platinapäällystettyihin liittimin sopii kolme 50 neliömillimetrin virta- ja kolme maadoituskaapelia. Kondensaattorissa on sekä jännite- että ampeerimittari. Virtakonkan suositushinta on 399 euroa.


Myös vesille ja Harlikoihin

Yhä useampi haluaa kuunnella musiikkia myös veneessä, eikä pelkkä kännykkä ja bluetooth-kaiutin ole siihen välttämättä paras ratkaisu – etenkään jos kyse on hieman paremmasta veneestä ja äänen haluaa olevan oikeasti hyvän. Rockford Fosgate tarjoaa myös venekäyttöön useita erilaisia soitinratkaisuja, vahvistimia, kaiuttimia valoilla ja ilman sekä koteloituna, ja myös subbareita. Ja mikä muu merkki sopisikaan muka paremmin Harley Davidsonin prätkiin kuin Rokkari. Ei tule heti mieleen. Eikä edes merkkiä, jolla olisi prätkiin omia settejä. Rockford Fosgatella kuitenkin on Harlikoihin useita erilaisia kustomoituja äänentoistopaketteja. Ei ihan halpoja, mutta eivätpä ole itse pyörätkään.


Rockford Fosgatella on myös laaja mallisto poppilaitteita veneisiin.
Toinen erikoisempi tuoteryhmä on plug-and-play-tyyppiset paketit Harley Davidsonin prätkiin.


Lisätietoja Rokkarin tuotteista, maahantuonti ja myynti: Hifikulma


TÄSSÄ VIELÄ MUUTAMIA AIHEESEEN LIITTYVIÄ VIDOITA NETIN SYÖVEREISTÄ:

Rokkarin tarina:

Rockford Symmetry: Ennen dsp-aikaa

Rokkarin nykytekniikkaa:

Nykypäivän DSP:

Rokkarin OEM-integrointia: Mastero + DSR1

Rokkia Harlikkaan: