Tämä artikkeli on osa legendaarista AutohifiProffa vastaa -artikkeliketjua. Autosound julkaisee satunnaisin väliajoin artikkelin legendaarisen osion kysymyksestä ja vastauksesta.
Minulla on tällä hetkellä seuraavia laitteita: Alpine DCA-7944, Alpine PXA-H600 ja Infinity Beta One, Four ja Six.
Olen ajatellut rakentaa kolmitie aktiivijärjestelmän eteen, jota voisin sitten säätää/vaihekorjata PXA-H600:lla. Ajattelin seuraavia vahvistimia etupäälle: One diskanteille Infinity Beta Digital 50 (2x50W), Four keskiäänille ja Six midbassoille Infinity Beta Digital 100 (2x100W). Päätteissä ei ole jakosuodattimia, joten suodattimeksi ajattelin Precision Power FRA-456 aktiivijakaria. Järjestelmään tulee myös subbari, mutta se ei vaikuttane tähän kysymykseen.
Onnistuuko näillä järjestelmän ohjaaminen aktiivisena viivekorjauksineen?
Auto on Honda Civic 5d HB (vm. -96). Kaiuttimien sijoituspaikat: One diskantti oven yläkulmaan tai A-pilariin, Four keskiääni oven alalaitaan sijoitettavan Six midbasso yläpuolelle. Ainakaan toistaiseksi en haluaisi alkaa asentamaan kaiuttimia kojelautaan.
Onko näin kannattavaa tehdä vai kannattaisiko ohjata diskanttia ja keskiääntä passiivijakarilla ja midbassoa aktiivisena vai onko järkevintä tehdä vain kaksitie etupää? Kysymyksen esitti nimimerkki: Tietämätön
AutoHiFiProffa vastaa:
Onpa hieman monimutkainen ja laaja kysymys, mutta yritetäänpä selvittää tilannetta.
Pääosan taajuusalueesta toistavat elementit on hyvä saada autossa niin eteen ja ylös kuin mahdollista. Tässä tapauksessa siis keskiääni ja diskantti. Elementtien olisi myös hyvä sijaita mahdollisimman lähellä toisiaan. Näin vältytään äänikentän hajoamisesta korkeussuunnassa ja ääni- ja stereokuva pysyy vakaampana myös leveyssuunnassa. Koska midbasson sijoituspaikka sijaitsee lähes aina oven alalaidassa ja erityisesti eri etäisyydellä keskiäänielementistä, on vaiheensäädöstä todennäköisesti eniten hyötyä juuri midbasson ja muun äänialueen välillä.
Koska PXA-H600:ssa ei ole jakosuodattimia kuin subwooferille, niin sillä ei pysty suoraan korjaamaan taajuuskaistojen välisiä aikasuhteita. Mutta, koska etu- ja takalähtöjen välistä aikasuhdetta (ja myös subwooferin) pystytään säätämään, voidaan järjestelmää hieman ”hämätä”. Mikäli FRA-456:ssa voidaan käyttää midbasson alueelle omaa erillistä sisäänmenoa, niin silloin PXA-H600:sen etulähtö kytketään normaalisti 456:n varsinaiseen sisäänmenoon, josta signaali jaetaan edelleen Digital 50:lle diskanteille ja keskiäänille (käytetään omaa passiivisuodatinta tai sitten joudutaan hankkimaan keskiäänille oma vahvistin). PXA-H600:sen takalähtö kytketään 456:n midbassoalueen suodattimeen (mikäli 456 mahdollistaa?) ja siitä edelleen Digital 100:lle ja Six midbassoille. Näin PXA-H600:n aikakorjausta voidaan käyttää diskantti/keskiäänen ja midbasson välillä. 600:sen subwoofer-lähtö kytketään suoraan suppaspäätteelle (?) (tai sitten se voidaan ohjata myös 456:n kautta mikäli siinä on subwoofer-suodattimelle oma erillinen sisäänmeno). Näin myös 600:sen subwooferin aikakorjaus on käytettävissä.
Vaikuttaa hieman siltä, että FRA-456 on turhan monipuolinen tähän järjestelmään? (emme valitettavasti ehtineet hankkia riittävästi tietoa laitteesta, mutta voit tiedustella asiasta lisää maahantuojalta: Dekoaudio Oy, p. 019-483 230).
Yritä löytää keskiäänelle sijoitus-/asennuspaikka mahdollisimman ylhäältä ja ainakin mahdollisimman läheltä diskanttia. Tietysti kaksitie on varmasti helpompi ratkaisu ja voit edelleen käyttää ohjeiden mukaista kytkentää hyödyntääksesi PXA-H600:n aikasuhteiden korjausta, mutta saahan toki kolmitiellä useimmiten enemmän potkua midbassoon. Toivottavasti sait edes hieman apua oikean ratkaisun löytämiseen, aihe kun on hyvin laaja.
Tämä artikkeli oli osa ”Historian havinaa” -kategorian, AutoHiFiProffa vastaa -osiota.
Kommentit