Tämä artikkeli on osa legendaarista AutohifiProffa vastaa -artikkeliketjua. Autosound julkaisee satunnaisin väliajoin artikkelin legendaarisen osion kysymyksestä ja vastauksesta.

Kun autoon asennetaan vahvistin peräkonttiin jonkin pleksin tai luukun alle, niin miten jäähdytys oikein toimii?

Olen nähnyt useissa autoissa, että vahvistin on pleksin alla nätisti, mutta miten se oikein jäähtyy? Olen itse suunnitellut samanlaista asennusta, mutta vahvistin lämpenee jo muutenkin, niin sitä vielä jonnekin koteloon/pleksin alle työntämään.

Nimimerkki: Kuumaa kamaa

Osallistu keskusteluun meidän Facebookissa. Voit antaa meille myös ideoita juttujen tekoon facebookryhmässämme.

Vastaus:

Vahvistimen jäähdytys perustuu lämmön siirtymiseen jäähdytysprofiilista (vahvistimen ulkopinta) sitä ympäröivään ilmaan. Mitä suurempi on näiden (pinnan ja ilman) lämpötilaero, sitä nopeammin ja tehokkaammin lämpö siirtyy ja jäähdytys tapahtuu. Tähän perustuu myös ilman virtauksen vaikutus jäähdytykseen. Lämmennyt ilma siirretään mahdollisimman nopeasti pois lämmittävän pinnan läheisyydestä ja saadaan tilalle uutta kylmempää ilmaa.

Jos vahvistin asennetaan tilaan, jossa ilmamäärä on rajallinen ja/tai se ei pääse vaihtumaan/jäähtymään riittävän nopeasti, nousee sen lämpötila nopeasti normaalia korkeammaksi. Näin käy kun vahvistin asennetaan tavaratilaan pleksillä tai vastaavalla suljettuun tilaan.

Vahvistimet on suojattu ylikuumenemiselta ja saattaa olla, että lämmönnoususta ei aiheudu välitöntä haittaa. Jatkuva normaalia korkeampi lämpötila aiheuttaa kuitenkin komponenttien nopeampaa vanhenemista ja lisäksi vahvistimen toiminta ei varmastikaan ole optimaalista liian korkeassa lämpötilassa.

Jos vahvistin asennetaan tilaan, missä jäähdytys on puutteellinen, tulee riittävä jäähdytys ja ilmankierto toteuttaa esimerkiksi jäähdytyspuhaltimella, lämmenneen ilman poistolla ja korvausilman saannilla. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Tämä artikkeli oli osa ”Historian havinaa” -kategorian, AutoHiFiProffa vastaa -osiota.